tisdag 24 januari 2012

Försjunken i trädgårdsböcker !


Bokälskare !

Jag har alltid älskat böcker och den här tiden på året när man ändå inte kan vara ute i trädgården är det himla skönt att bara sjunka djupt ner i den sköna läsfåtöljen tillsammans med en bok ... gärna OM trädgård !

I bokhyllan har jag mina böcker sorterade efter ämne (lite nördigt kanske !) så raden precis bakom fåtöljen handlar om trädgård ... det är bara att vända sig om och sträcka ut handen efter det som lockar just då !

Under en period i livet arbetade jag på bok- och tidningsförlag (gissa vem som var först att paxa alla böcker som handlade om trädgård när recentionsexen ramlade in !) samtidigt som jag var med i flera bokklubbar så gissa om det vandrade in böcker ...


Antikvariat "Mitt i byn"

Nuförtiden har jag övergett alla bokklubbar och fyndar gärna på antikvariat. Semestertider är utmärkta tider för ett besök på antikvariat och på vår semester på Österlen brukar jag besöka ett riktigt charmigt antikvariat som kallas "Mitt i byn" som  ligger mitt i byn Ingelstorp.

Antikvariatet är inrymt i ett stort trähus med högt i tak, härlig veranda där man kliver rakt in i bokhögarna och med en lurvig charmig katt som spatserar runt och bakom disken i en skön korgstol sitter innehavaren ... en dam med glasögonen nerhasade på näsan och slår in paket som skall skickas till Bokbörsens kunder. OCH utanför ligger en jättehärlig lummig trädgård ! Ångrar att jag inte fotade vid sommarens besök !

Vilken är den första boken mina ögon fastnar vid om inte en trädgårdsbok ... "Lust och fägring" av Karin Berglund ! Med undertiteln trädgårdsmänniskors drömmar och verklighet .... och är det något jag älskar att läsa om så är det andra trädgårdsmänniskors drömmar och förverkligande av sin trädgård !!

Jag fördjupade mig i boken direkt på stället och sen var jag fast ... fast jag lovat mig själv innan att INTE köpa en TILL trädgårdsbok !


Pionen märkte aldrig något !

I boken möter man t.ex. Helge Lundström, konstnär och efterfrågad anläggare av sten- och vattenträdgårdar.  Helge bodde i sitt barndomshem i Gislöv på Österlen dit han flyttade tilbaka 1951 och sedan dess har han gjort om trädgården helt och hållet fem gånger !

Det berättas att Helge förvarnade sina växter när dom skulle flyttas. Han pratade lugnande med dom dagen innan och förberedde dom mentalt och en pion i full blom flyttade han genom att först göra i ordning den nya växtplatsen och sedan gräva ett dike runt pionen, lirkade in en stor jutesäck under den och släpade den till den nya platsen, lugnt och varligt medan han pratade lugnande med den. Pionen märkte aldrig att den blev flyttad utan fortsatte bara blomma som om ingenting hade hänt ! 

När jag nu googlar Helge Lundström så var han en aktad konstnär som skapade äppeltavlorna till Kiviks äppelmarknad, något som hans dotter Emma Karp Lundström nu tagit över. Helge gick tyvärr bort i höstas, 88 år gammal.

Boken är full av underbara möten med trädgårdsmänniskor som skapat något utöver det vanliga ! En har klippt sina hagtorn till stora stiliserade fåglar där han hämtat inspiration från en målning !  Visst ger det inspiration !?


Bokbörsen.se

Man kan också fynda billiga, begagnade böcker i bra skick på bokbörsen.se ! Här säljs böcker både via antikvariat och privatpersoner. Kom bara ihåg att porto tillkommer och beställer du flera böcker från olika säljare tillkommer porto på samtliga vilket kan variera i kostnad.

Jag fyndade Minnas bok "Blomstrande idéer" den vägen när den var tillfälligt slut på flera andra ställen på nätet. Boken kostade 50kr och portot 79kr vilket jag kanske inte hade räknat med från början. Sammantaget tror jag ändå det lönade sig !

Ha det så gott under veckan !
Kram/Isa

6 kommentarer:

  1. Hej Isa...
    Ja någon läsare är ju inte jag, förutom faktaböcker, och gud så mysigt det såg ut att sitta i fåtöljerna och mysa och titta och drömma sig bort i trädgårdsdrömmar...,mmmm...
    som vanligt, jättefina bilder visar du...

    Ha en bra tisdag,
    Kram Malin

    SvaraRadera
  2. Åh, tack för ett underbart inspirerande inlägg! Såå mysig läshörna du har. Vem hade inte velat krypa upp där med en kopp te och några härliga trädgårdsböcker?
    Ha det gott,
    Charlotta

    SvaraRadera
  3. Vad mysigt med en sån läshörna . Ser jätte skönt ut.

    kram

    SvaraRadera
  4. Trädgårdsböcker är så underbara och man kan alltid gå tillbaka och hitta nytt, fantastiskt. Underbar hörna!
    Ha det bäst!
    Kram Hélena

    SvaraRadera
  5. Hvor er det et skønt "bibliotekshjørne" du har. Der kunne jeg også godt sidde og hygge mig med nogle gode havebøger.

    SvaraRadera
  6. Hej, alldeles rätt du gör. Nu är det tid för trägårsböcker. Man flyr en liten stund.

    margareta

    SvaraRadera

Jättekul att du vill skriva en kommentar till mitt inlägg ! Varje kommentar värmer i hjärteroten ! kram Isa