tisdag 5 juli 2016

Pelargon och näva = Pelargonnäva



Skir och söt

I våras drog jag även upp en Pelargonnäva från frö. Fyra plantor blev det av frösådden. Två av dom står i krukor framför växthuset.  Den är skir och söt - pelargonnävan och i höst kan jag plantera ut henne i landet och hoppas att hon överlever vintern eftersom det är en perenn.




Bladen påminner om en pelargon medan blomman mer är en korsning mellan näva och pelargon.


Ser du mina "vakthundar" framför växthuset? En del tycker att dom är riktigt läskiga men utan dom skulle jag inte kunna ha öppna dörrar i växthuset för de nyfikna skatorna som gärna flyger in. Mina ormar är av trä.

Passar på mellan skurarna

Vädret har inte varit så jättebra här med flera regnskurar och man får passa på mellan skurarna att trädgårdera och rensa i rabatterna.

Ha det så gott alla trädgårdsvänner - nu blir det sporadiska inlägg på bloggen under semestern !
Kram/Isa

7 kommentarer:

  1. Tänk vad de kan hitta på och korsa. Ser väldigt fin ur och så söta blommor.Du kanske ska spara en inne frostfritt utifall de inte klarar sig i vinter.Vore synd så söt den är. Jodå det skurara här med jst nu lyser en fin sol på mig.
    Ha det jättegott på semestern
    Kram Meta

    SvaraRadera
  2. Bra att ormarna funkar. Här provade jag att lägga en gummiorm på en låda vid ingången till hönshuset men skatorna flyger in genom 1dm springa och snor ägg ändå. Det är som om de vet att ormen inte kan nå dem. Hönsen däremot går inte närmare än två meter om jag lägger den på backen.
    Kram
    Anette

    SvaraRadera
  3. Så fin pelargonnäva, kände inte till den alls tidigare.
    Smart med "hundarna", som jag tycker ser riktigt läskiga ut... Men skator är skator, fräcka och orädda.
    Allt gott!
    /Katarina

    SvaraRadera
  4. Vilken söting! Hoppas den klarar vintern sen :)
    Önskar dig en skön semester!
    Kram Linda

    SvaraRadera
  5. Hei, så søt den blomsten var, håper den klarer vinteren!
    Så vakker hage du har... Det er virkelig herlig med en hage, elsker også hagelivet! Ha fine feriedager,
    Klem fra Ida

    SvaraRadera
  6. Sicken söt pelargon! Ja du har träormar och jag har "riktiga"!! Skatorna spatserar bara runt i trädgården så jag slipper dom inne i växthuset än så länge, ja alltid något :)
    Ha en skön fredag...
    Sommarkram från Titti

    SvaraRadera
  7. Härliga bilder och super super fint växthus. Hur stort är växthuset? Det är väl egen tillverkning av detta växthus. Jag drömmer om ett eget växthus - men är inte kunnig att bygga själv. Måste spara en massa pengar så jag kan få ett riktigt stort. 🌹🍓☀️ Kram Marie

    SvaraRadera

Jättekul att du vill skriva en kommentar till mitt inlägg ! Varje kommentar värmer i hjärteroten ! kram Isa