söndag 23 april 2017

Lite låghalt och trevlig



Lite låghalt och trevlig

Det ser kanske lite konstigt ut med korgstolen mitt i rabatten vid ruinen men den har en uppgift som inte syns än. Fick inspirationen hos Minna med Blomsterverkstad och sedan gick jag igenom trädgården för att se om jag hade en gammal korgstol någonstans med hål i sitsen.

Det hade jag - längst bort i trädgården där den stått i många år och blivit lite låghalt. Så mycket till stöd kanske den inte är - men det kommer att se trevligt ut när allt växer upp igen.





Mina relativt nyplanterade pioner kommer att få växa upp genom sitsen och jag hoppas på mer blomning i år än i fjol.




Ser fram mot prunkande blomning

I fjol fick jag tre helt underbara pionblommor av Sarah Bernandt. En pion kan ju bli väldigt gammal och mina är bara tre år gamla så oj så mycket underbar blomning de skall kunna leverera de kommande åren.




Får nog stötta upp det här exemplaret korgstol med lite armeringsjärn om den skall hålla i sommar.




Den hade ju en tvilling

Den här korgstolen som jag letade fram i trädgården idag hade en tvilling som bodde i perennarabatten under flera år. Den tillförde charm tills den en dag brakade ihop och inte orkade mer. De naturliga korgstolarna håller ju inte så många år utomhus i trädgården.




Klätterväxter visar kärlek

Under flera år växte alla möjliga växter in genom dess flätmönster. Mest var det nog humle och klematis som visade sin kärlek. Grodan på bollen på piedestalen gick samma öde till mötes som korgstolen. En dag så vittrade den bara sönder. Saknar den nog lika mycket som korgstolen.




Plockar fram fler

Nu när jag tittar på bilderna så vill jag ju ha en gammal sliten korgstol på samma plats igen. Har en till korgstol gömd i trädgården som går att plocka fram och ge hedersplatsen. Den är också lite knäckt med trasig sits - med andra ord idealisk att sätta i en rabatt.




Man kan ändra sig 

Idag har det varit härligt mellan vindarna att vara i trädgården. Lite i taget kommer trädgården sakta i ordning. Snart är allt nerklippt och jag njuter av att allt klipp ligger kvar i rabatterna för att ge bästa förutsättningar till växterna och bidra till en mullrik jord. Det har jag aldrig klarat tidigare - tänk så man kan ändra sig !

Ha det så gott alla trädgårdsvänner !
Kram/Isa

4 kommentarer:

  1. Det kommer til å bli flott med peonene i den gamle stolen! Du har det så fint rundt ruinen din, jeg gleder meg til å se hvordan det blir i sommer! Selv håper jeg på blomstring på to peoenr jeg ikkehar hatt i blomst ennå. Når de først er kommet så langt blir de bare finere og finere. Ha en fin siste apriluke! Klem fra Anne-Kristin

    SvaraRadera
  2. Gillar ditt synsätt och fina idéer. Snart platsar min korgstolar i dina rabatter, hihi... men än håller de att sitta i. Älskar dessa möbler och är så glad att de fått komma i bruk hos mig igen. De sålda fåtöljerna har fått ett nytt hem hos en ung familj i en hall på övervåningen av ett gammalt hus i Vansbro och det känns helt rätt!

    Ser fram mot att få se när pionen växer upp och blommar!

    Ha det bra och hoppas att du slipper alltför mycket snö! Grrr!

    Kramar från Eva-Mari

    SvaraRadera
  3. Du har alltid så kreativa ideer. Pioner är underbara - hoppas du får njuta av många i år.
    Ha det gott!
    Birgitta

    SvaraRadera
  4. Beautiful to you. Great! Regards-Gosia / Peninia Art

    SvaraRadera

Jättekul att du vill skriva en kommentar till mitt inlägg ! Varje kommentar värmer i hjärteroten ! kram Isa