onsdag 1 november 2017

Med massor av ljus i växthuset




Kurar skymning

Nu när mörkret sänker sig ner en timme tidigare på eftermiddagen är det mysigt att kura skymning i växthuset och tända ljus överallt. Fortfarande är det ganska skönt där ute och med alla ljus blir det snabbt stämningsfullt. Idag har det känts som skymning hela dagen - himlen är stadigt mörkgrå och man kan börja kura tidigt. En av fördelarna med november.





Tankar växthusfeeling

Efter att de sista perennerna kom i jorden i dag och rosorna blivit kupade var det skönt att smita in i växthuset för en bara-vara-stund. Man får passa på att tanka lite växthusfeeling för snart går växthuset i ide och abstinensen slår till.




Filosoferar

Fontänen står fortfarande kvar ute och bidrar med sitt porlande eftersom den riktiga frosten inte slagit till än. Den hörs in i växthuset och det är så skönt att bara sitta där och filosofera.




Det fattas bara ......

För det mesta spelar jag avslappningsmusik också för att förstärka stämningen. Det fattas bara en braskamin. Det hade vi tänkt sätta in från början men sen försvann det i all planering. Elkaminen bidrar liksom inte på samma sätt för att höja mysfaktorn och sätter jag på infravärmarna i taket smäller huvudsäkringen inne i huset om något annat går samtidigt.

Nu tror jag det blir svårt att sätta in en braskamin så här i efterhand. Hade det varit möjligt hade den garanterat åkt upp överst på önskelistan. Tänk att fira första-andra-tredje- och fjärde advent med braskamin i växthuset - vilken dröm !




10 grader idag

Ett stort tack till den här milda hösten som gör att man kan leva växthusliv så länge som möjligt (vi har 10 grader här i dag) och ha kvar pelargonerna där ute. Tids nog sveper Farbror Frost in och det har ju också sin tjusning !

Ha det så gott alla trädgårdsvänner !
Kram/Isa

6 kommentarer:

  1. Der ser stadigvæk DEJLIGT ud i dit drivhus
    Du kunne ha' sådan en lille ovn som Lars Lund viser her på youtube
    https://www.youtube.com/watch?v=4Ds-goKp6Y0

    SvaraRadera
  2. Ja du det är allt bra mysigt med en sån härligt fin och varm början av nov. 11 grader och visserligen lite grått men det kan man stå ut med när värmen inte behöver vara på i stugan. Härligt i ditt växthus förstår att du njuter som mest just nu. Allt ovanligt är toppen tycker jag. Visst kan du sätta in en kamin du får fråga någon som säljer det hos er.
    Ha det gott nu mitt i veckan Här njuter vi de sista dagarna på kolonin. inget vatten då blir det lite svårt att bo här.

    Kram Meta

    SvaraRadera
  3. Du har det så mysigt! Tror ni haft varmare hos dig. Här kom de första frostnätterna i början av oktober och jag har tappat räkningen på morgnar med rutskrapning och is på vattentunnorna. Är glad att pelargonerna fortfarande klarar sig i växthuset här.
    Förstår att du önskat en braskamin. Jag var också i de tankarna, men så tog omsorgen om växterna över. Mina övervintrare hade absolut inte gillat att plötsligt få värmechockar. Tror din klematis hade protesterat också.
    Trevlig helg
    /Anette

    SvaraRadera
  4. Ja jag håller också mig kvar därute, så länge jag kan! Lite tomt på grönt därute bara, känns lite kalt nu när man städat ur tomater och pelargoner...
    Härliga bilder från ditt absolut fantastiska växthus Isa!
    Varm kram från Titti

    SvaraRadera
  5. Det ser verkligen mysigt ut fortfarande. Förstå att du dras dit. Jag har en "lykta" som man eldar med biobränsle. Det ersätter absolut inte en braskamin men lågan blir ganska tydlig och det värmer också en del.
    //Helene

    SvaraRadera
  6. Härligt med ett växthus att dra sig undan till. Speciellt efter utfört trädgårdsarbete!
    /Kitty

    SvaraRadera

Jättekul att du vill skriva en kommentar till mitt inlägg ! Varje kommentar värmer i hjärteroten ! kram Isa