söndag 15 januari 2012

Spännande jakt på odlingslådor !


Spänning i livet !

En del klättrar i berg och ger sig iväg på spännande äventyr ... jag får min spänning i livet via jakt på Blocket efter gamla trädgårdsmöbler eller odlingslådor eller snickarbänkar eller något annat som absolut saknas i trädgården precis då !

Trygg jakt hemma vid datorn, spänningen är stor när man ringer och undrar om skatten fortfarande finns kvar, jubel när den är det ..... och sedan ger man sig i väg med en oftast torftig vägbeskrivning i näven, mannen vid ratten och i de flesta fall släpvagnen hängande där bak på okända vägar man aldrig åkt tidigare ! Det kallar jag spänning i livet !

Den här gången när jag planlöst surfade runt lite letade jag inte efter något speciellt ... men rubriken "militära jäs och degtråg" fångade min uppmärksamhet direkt ! 

Hmm ..... lagom långa (110cm) ... lagom höga (40 cm) och precis lagom breda (60 cm där uppe och 50 cm  där nere ) järnbeslagna på sidorna och riktigt rejäla  med en lagom sliten touch .. med andra ord helt perfekta som odlingslådor !


Fantastisk trädgård för över 100 år sedan

Äventyret tog oss den här gången till Järleskogarna mellan Nora och Lindesberg ... och vad fanns där mitt i skogen om inte Hammarby gård ... en herrgård från 1700-talet som höll på att restaureras och som hade haft en helt fantastisk trädgård för över 100 år sedan med höga statyer, bersåer och planteringar !

Det fanns bilder på en anslagstavla utanför som man kunde läsa  ...den var tydligen vida känd på sin tid. Tog en lov förbi herrgården men ingenting fanns kvar av den berömda trädgården ... utom en stensockel efter en staty .. som ett minnesmärke efter det som en gång funnits där.

På slingriga hala vägar kom vi så småningom fram och kunde lasta på degtrågen ... den här gången hade vi tömt bilen och hyrde ingen släpvagn ... 5 gick in men den 6:e fick vi lämna kvar. Vi hade tur och  får den levererad.

Så gå in då och då på Blocket och surfa runt lite ... man vet aldrig vilka skatter som kan dölja sig där !!

Det blir nog i den här delen av trädgården som köksträdgården får sin plats i vår !

Drömmen om en köksträdgård


Så nu är jag jätteglad ... odlingslådorna är hämtade (100kr/st .. vilket kap !!) och blir ett vårprojekt i trädgården. Har drömt om en liten köksträdgård ... där det också finns plats att odla sommarblommor till buketter .. och med 6 odlingslådor blir det plats för både blommor, grönsaker, vitlök och sallat. Har 3 pallkragar sedan tidigare, men dom står direkt på gräset, det växer lätt in ogräs och är svårt att klippa runt. I dom har jag mest jordgubbar och rabarber och i somras blev det en del luktärter också.

En ganska stor rundel skall grävas ur, läggas markduk och grusas upp där odlingslådorna skall stå ... kanske får jag plats med det gamla IKEA-planteringsbordet i mitten och någon form av häck eller grön avskiljning vill jag också ha. Köksträdgården skall få ett eget trädgårdsrum !!! HÄRLIGT att drömma om !!

Det är många projekt som planeras nu ... hoppas tiden, kraften och orken räcker till alla !!


Award och bloggvänner

Jag vill passa på att tacka för awarder jag fått ... från Lyckans lilla hus och
Lantligt på Svanängen !
Fantastiskt inspirerande bloggare båda två ... kika gärna in hos dom och ta del av deras kreativitet och härliga energi !

Ha det så gott !
Kram/Isa

PS1. Har stora problem med Blogger .... det har pågått några dagar ! Bl.a. kan jag inte läsa kommentarer direkt i inläggen utan får gå in på kommentarer genom att vara inloggad. Dessutom hänger sig vissa sidor.
Fler som känner igen problematiken ? DS Det är fixat nu ... det räckte med att ändra till att kommentarerna kommer upp i ett popupfönster istället ! Tänk att något så enkelt kan orsaka så mycket !

PS2. Titta gärna i hos svenska trädgårdsbloggar .. Charlotte har gjort ett jättefint inlägg om Isas Trädgård som gjort mig både rörd, glad och stolt !! TACK kära Charlotte ! DS

8 kommentarer:

  1. Åhhhh så fina!!! Precis i min stil! Vilken tur du har som hittade dom! Det kommer bli perfekt i din fina trädgård!
    Ha en fin söndag!

    SvaraRadera
  2. Supersnygga!!! Sådana skulle man ju inte tacka nej till :-)

    SvaraRadera
  3. Å dom vill jag också ha.Viken tur du hade där.Kommer säkert att bli fint i sommar.Ha det gott.

    SvaraRadera
  4. Åååå ditt inlägg är helt fantastiskt . Min man satt bredvid mig vid datorn när jag gick in hos dig och läste och jag hade högläsning för honom. Hi hi bra för han att höra det där med bakom ratten och släpkärra....

    Tack för all inspiration....passion ...jaaaa Kan se din köksträdgård framför mig.

    Kram

    SvaraRadera
  5. Gratulerar till god jakt! Vilken tur att en del förstår att annonsera istället för att köra till tippen. Det ska bli kul att se vad du sätter i dem. Och var och hur du placerar ut dem:)

    SvaraRadera
  6. Du är så häftig med dina blocketfynd. Jag har faktiskt blivit inspirerad och sitter nu titt som tätt och letar, har inte köpt något än men det kommer :-) Har du testat att använda google chrome? Har sett att fler har problem med bloggarna, kolla in http://fixa-din.blogspot.com/2012/01/problem-med-blogspot-bloggar.html.

    Så roligt att Charlotte skrev om ditt växthus, det är du mer än värd.
    Ha det bäst!
    Kram Hélena

    SvaraRadera
  7. Vilket kap! Lyckost att hitta såna bra lådor1 kan man ha till mycket - inte bara att odla i!
    Nyfiken på att se dina grödor däri....
    Ha det gott i väntan på planteringen!
    Lena

    SvaraRadera
  8. Jaaa, nu går det att kommentera!!!
    Vet du, just den skylten som du gillade finns faktiskt kvar. Den kostar 85:-, ska bara kolla vad frakten går på... Jag mailar dig!
    (om du fortfarande är intresserad?
    Ps. vilka fina fynd du gjort! skulle man inte tacka nej till...
    Kram Sofia

    SvaraRadera

Jättekul att du vill skriva en kommentar till mitt inlägg ! Varje kommentar värmer i hjärteroten ! kram Isa