fredag 16 juni 2017

Doftande bukett och blommande rosmarin

Rosmarinen syns längst upp till vänster på trädgårdsbordet i en zinkhink bakom den gröna fågelholken - bild från juli ifjol


Såg lite diffus ut

I fjol hade jag en enorm rosmarin i en zinkhink i köksträdgården som jag fyndat på trädgårdsmässan. Den har övervintrat i växthuset i vinter och klarat sig bra. Så bra att den nu har börjat att blomma. Först trodde jag att den hade drabbats av någon sjukdom för den såg så diffus ut, innan jag tittade lite närmare och upptäckte att hela plantan var full i knopp. Vilken överraskning.





Hela rosmarinen blommar

Så här ser blommorna ut - små söta ljusblå blommor som översållat hela rosmarinen. Har aldrig sett en rosmarin i blom tidigare.





Hoppas den skjuter nya skott

I övrigt är plantan ganska så gles nertill och skulle kanske behövas planteras om och få lite ny näring. Vi får se om den överlever blomningen och skjuter nya skott. Härligt att den bjuder på en rik blomning i alla fall !





Gräslök + daggkåpa = kärlek

En annan växt som också bjuder på doftande blomning just nu är gräslöken. Fin tillsammans med daggkåpa i en bukett. Och läcker i en god sallad.

Ha det så gott alla trädgårdsvänner !
Kram/Isa

5 kommentarer:

  1. Så fint med blommande rosmarin! Jag har inte haft nån som buskat sig nertill men å andra sidan är det långa kvistarna utmärkta som grillspett när en del blad är kvar. Ger fantadtiskt smak åt både kött och grönsaker.
    Önskar trevlig helg
    /Anette

    SvaraRadera
  2. i Italien har jag sett rosmarin blomma, men aldrig här hemma. Klart att den gör det hos dig!
    När jag klickade upp fjolårsbilden för att se din rosmarin hittade jag den inte först, för jag var så betagen av dina Linnétagetes. Kan berätta att fröna jag fick av dig tog sig bra och jag har finfin blomning i mina krukor nu! Är så glad!
    Önskar dig en skön helg.

    SvaraRadera
  3. Rosmarinens blommar är helt sagolika, vilken färg! Söt bukett också...
    Härligt nu när man bara kan plocka av vad som finns i trädgården och i dikeskanten.
    Sommarkram från Titti

    SvaraRadera
  4. Roligt med rosmarinen! Utomlands har jag ofta sett den som låg häck vid bilparkering och refug. Då är den tuktad och riktigt tät, vacker och översållad med blommor. Tänker att det nog finns en mängd sorters rosmarin och att de beter sig lite olika? Den som är bäst till mat kanske inte är bäst som buske, vad vet jag;)
    Kram

    SvaraRadera
  5. Hvor smukt. Har aldrig set en rosmarin i blomst. Det må være fordi den har overvintret.

    Tippet om at bruge purløgsblomster i salaten tager jeg straks til mig. Ligesom Anettes tip med at bruge rosmarinkviste som grillspyd.

    God søndag

    SvaraRadera

Jättekul att du vill skriva en kommentar till mitt inlägg ! Varje kommentar värmer i hjärteroten ! kram Isa