onsdag 12 juli 2017

Vackra kombos i perennarabatten




Finns det bättre kombo?

Rosor och lavendel är ju en riktig härlig kombination nu när blomningen håller på att nå sin höjdpunkt. Just den här rosen sitter alldeles för nära husgrunden och skulle "bara" jordslås i väntan på en bättre plats - nu har det gått 4 år och den står fortfarande kvar. Det blir väldigt torrt där efter husgaveln och jag får stödvattna och ge nässelvatten för att hon skall må lite bättre och kunna blomma.




Mörka stammar bryter av

I perennarabatten fortsätter Duchesse de Montabello att blomma tillsammans med stjärnflocka och vädd som hon omfamnat och nästan beskyddar med sina grenar. I förgrunden jättedaggkåpa och höstsilverax som bryter av med sina mörka stammar och bladverk.





Allt går så fort nu

Floxen har börjat knoppas och så smått slå ut - det går fort nu med allt och en del är redan överblommat. Häromdagen klippte jag ner silverarv och en del nävor som jag hoppas kommer att blomma om. Annat är på gång som solhattar, kärleksört och sköldpaddsört.





Hoppas fjärilarna kommer

Stäppsalvia och daggkåpa ser ut att gilla varandra och kanske katten håller med där han sitter mitt i blomhavet och ser ut från den gamla piedestalen jag fyndat på auktion för många år sedan. I bakgrunden mot staketet står kransveronican på stadiga spiror. Humlornas favorittillhåll på sensommaren.

Nu väntar jag bara på att fjärilarna ska dyka upp - för det är oroväckande så få jag sett hittills i sommar. Hoppas buddlejan kan locka fram dom när den blommar lite längre fram. Sätter gärna fjärilsälskande växter och båda buddlejorna har klarat vintern och växer stadigt. Dessutom växer nässlor lite varstans i trädgården. Så det finns hopp !

Ha det så gott alla trädgårdsvänner !
Kram/Isa

6 kommentarer:

  1. Jag blir så glad i själen när jag ser de vackra bilderna från din blommande trädgård! Tack!

    Sommarkramar från Eva-Mari

    SvaraRadera
  2. Nydelige kombinasjoner av blomster, og flotte bilder du deler. Høstfloksen har ikke fått knopper her ennå, det har ikke vært mye skikkeligsommervær. Jeg håper jeg får sett blomstring på dem i år, i fjor spiste hjorten dem opp.hilsen Anne-Kristin.

    SvaraRadera
  3. Krása!Zdravím z Prahy♥!Michaela

    SvaraRadera
  4. Så fint du har det! Och jag håller med dig, det verkar som att daggkåpan och salvian gillar varandra! :-) Härliga färger tillsammans!
    Ja, fjärilar, och över huvud taget humlor och bin, vad händer? Man blir orolig. De fjärilar jag sett kan räknas på ena handens fingrar, dock får jag väl vara relativt nöjd med humlebeståndet, men visst oroar det att vi håller på att ta död på våra duktiga trädgårdsarbetare!

    Ha det gott!
    /Ruben

    SvaraRadera
  5. Rosen ser ut att trivas trots "dåliga" förutsättningar. Och allting annat med - så vackert och fina kombinationer!
    Kram Gunilla

    SvaraRadera
  6. i fjor spiste hjorten dem opp.hilsen Anne-Kristin.


    แตกใน xxx

    SvaraRadera

Jättekul att du vill skriva en kommentar till mitt inlägg ! Varje kommentar värmer i hjärteroten ! kram Isa